Marian Pertea

Marian Pertea

Masina de scoala. De Soferi...

                    Scaun , centura, oglinzi. Cheie, schimbator, frana de mana.Bagam a ntaia, eliberam usor ambreiajul, acceleram si pornim. Pornim si nu ne mai oprim pana nu luam permisul de conducere... Cam asa vad unii cursanti scoala de soferi si imi pare tare rau, sau nu!, dar trebuie sa ii dezamagesc!

                    Ca sa ajungi sa sustii examenul auto, trebuie sa faci scoala de soferi. Iar scoala de soferi presupune pregatire  teoretica si pregatire practica. Pregatire teoretica insemna nu numai legislatie rutiera ci si notiuni de baza in ceea ce priveste manevrarea masinii  iar pregatire practica insemna manevrarea masinii in conditii de siguranta, confort si respectare a regulior de circulatie... Hopa!, daca suntem un pic atenti, scoala de soferi incepe si se termina cu teorie! Pentru aceia care cred ca simpla prezenta la scoala, sau in masina de scoala, este suficienta pentru a-si asigura succesul la examen am o veste proasta: scoala de soferi inseamna munca! Muncim impreuna nu doar ca sa sustii examenul auto si sa iei permisul de conducere, muncim ca sa devii sofer responsabil, civilizat, educat. Educat in trafic, zic...  Muncim  sa intelegi notiunile de baza , sa te pregatesti temeinic pentru sustinerea examenului teoretic si vreau sa te pregatesti exemplar, fara compromisuri!, pentru proba practica a examenului auto. Vreau sa te stiu in siguranta si dupa ce termini scoala, vreau sa ii stiu in siguranta pe cei dragi tie, dar si pe cei dragi mie. De aceea trebuie sa muncim!

                    Asadar, inainte de a porni la drum, sa facem prezentarile!

Pentru a ne deplasa in siguranta cu masina trebuie sa intelegem traficul pe trei componente principale :

  1. Cunoasterea si manevrarea autovehiculului in siguranta;
  2. Deplasarea si pozitionarea corecta pe drum si in intersectii;
  3. Intelegerea si aplicarea regulilor de circulatie;

                   Sa le luam pe rand...

  1. Prezentarea generala a autovehiculului si manevrarea autovehiculului in siguranta:

– postul de conducere,parbriz,geamuri laterale,luneta,oglinzi;  motor; transmisie; echipament de franare; echipament de directie; echipament de rulare; dispozitive de iluminare si avertizare luminoasa; dispozitive de siguranta.

Prezentarea panoului de bord;

Prezentarea comenzilor, a rolului si influentei acestora asupra functionarii autovehiculului:

- volan, pedale, shimbator de viteze,frana de mana, comenzile blocului de lumini, stergatoare de parbriz, claxon;

Instalarea la volan:

– precautii la urcarea in autovehicul ; deschiderea si inchiderea portierelor; reglarea scaunului ; reglarea si fixarea oglinzilor; reglarea si fixarea centurii de siguranta;

Pornirea:

– pornirea motorului; pornirea dispozitivelor de iluminare,climatizare si de imbunatatire a vizibilitatii; asigurarea ca manevra de pornire se poate desfasura in deplina siguranta, inclusiv daca exista spatiu suficient pentru efectuarea manevrei; semnalizarea intentiei de pornire; cuplarea in prima treapta de viteza, slabirea franei de ajutor , pornirea de pe loc, mentinerea autovehiculului in pozitie corecta de mers; schimbarea in trepte superioare de viteza;

Oprirea;

– asigurarea ca manevra de oprire se poate efectua in conditii de maxima siguranta, inclusiv daca exista spatiu suficient pentru efectuarea manevrei; semnalizarea intentiei de oprire; reducerea vitezei de deplasare, prin shimbarea vitezelor in trepte inferioare; actionarea franei de serviciu; actionarea consecutive a franei de serviciu si a ambreiajului, atunci cand autovehiculul se afla in situatia de a fi oprit, la punctual stabilit; decuplarea cutiei de viteze, actionarea franei de ajutor, oprirea dispozitivelor de iluminare,semnalizare, etc; oprirea motorului; asigurarea autovehiculului,precautii la coborare si la parasirea autovehiculului;

Avertizarea participantilor la trafic;

– avertizarea sonora: claxonul; avertizarea luminoasa: faruri, semnalizare, lumini de avarie, lumina rosie de stop; cand si cum se face avertizarea sonora si/sau luminoasa;  

Manevrarea autovehiculului;

– privirea si atentia in timpul manevrelor; mentinerea volanului in linie dreapta; manevrarea volanului fara deplasarea mainilor de pe el; rotirea volanului prin deplasarea usoara a mainilor; rotirea volanului prin suprapunerea mainilor; dozarea acceleratiei; corelarea acceleratie-ambreiaj; manevrarea schimbatorului de viteza; schimbarea treptelor de viteza in ordine crescatoare si descrescatoare; selectarea treptei de viteza convenabila; utilizarea franei de motor; dozarea franei; controlul directiei in timpul schimbarii treptelor de viteza si/sau in timpul manevrarii altor comenzi; manevra de mers inapoi : in aliniament si in curba; privirea,atentia si pozitia corpului in timpul manevrei de mers inapoi; manevrarea autovehiculului in rampa, palier si panta; gararea cu fata, gararea cu spatele, parcarea laterala; manevra de intoarcere : una , trei sau mai multe miscari;

                    Odata prezentata masina , putem trece la urmatorul punct,

  1. Deplasarea si pozitionarea corecta pe drum si in intersectii

Prima regula cu care facem cunostinta este aceea ca circulatia autovehiculelor se face pe partea dreapta. De aici regula de incarcare a benzilor unui drum : in functie de viteza de deplasare , aglomeratie, intensitate a traficului, autovehiculele folosesc benzile inferioare pentru deplasare si benzile superioare pentru depasire, cu conditia sa revina pe benzile inferioare ori de cate ori acest lucru este posibil.

Continuarea intr-un articol viitor...

Repere de deplasare in sensul giratoriu

Pentru fluidizarea traficului, anumite intersectii au fost modernizate, amenajate si transformate in sensuri giratorii. Sensul giratoriu este o intersectie de drumuri.

Regatul hamsterilor

Am zis fara patima in trafic. Am zis cu pasiune dar fara ura. Fara rautate, sincer, binevoitor. Bine intentionat si bine inteles. Am zis sa vorbim despre trafic atent, calm, calculat, linistit. Apostolic, aproape… Am zis hai sa fim si hai sa facem in trafic asa cum vorbim despre trafic , educati. Am zis sa conducem cu placere.De placere. Sa ajutam, sa nu incurcam, sa ne cerem scuze cand incurcam, sa multumim cand suntem ajutati. Am zis nu claxonam, am zis nu injuram! Pune ti centura, aprinde luminile,  mergi pe dreapta, nu depasi prin dreapta, nu depasi viteza legala, nu trece pe rosu, pastreaza distanta, nu injura, nu claxona, nu vorbi la telefon, fii atent, fii responsabil. Am zis ca ne educam noi, am zis ca se vor educa si ei… Am zis ca nimeni nu i perfect dar hai sa incercam. Am zis respect in trafic. Am zis respecta si vei fi respectat. Respecta regulile , respecta traficul si vei fi respectat. Am zis…  

Doar ca … Traficul de la noi este defect.  Traficul de la noi este cursa contra cronometru. Si contra celorlati. Este goana dupa aur, cu febra cu tot.  Este goana nebuna spre nicaieri. Este criminal, la propriu … Este alergatura. Egoism.  Agitatie, nervozitate, competitie, orgoliu, muschi umflati, spume le gura si morti.  Si raniti, si pasti si dumnezei si tot ce stie romanu mai bine sa pomeneasca cand se simte in forma.  Traficul este vanatoare de oameni iar noi stam cu mainile in san si suportam. Ne ingrozim si ne rugam sa nu ni se intample noua, familiei, prietenilor, cunoscutilor, etc. Poate sa se intample altora, sa nu ni se intample noua… Dar nu facem nimic. Stam cu mainile in san si ne rugam. Traficul de la noi este ipocrizie. Traficul este la fel ca tara in care traim, traficul din Romania reprezinta perfect societatea romaneasca. Si se scufunda odata cu ea. Nu avem autostrazi, nu avem sosele, avem drumuri. Avem drumuri, asfalt, marcaje, indicatoare,semafoare, de ce mai proasta calitate. Si administratie, autoritati, politie si soferi, pe masura. Si legi si ordonante si reguli si hotarari si ordine si  ce mama dracului mai reglementeaza traficul din Romania, la fel… De cacat, adica!

De ce ? Pentru ca experimentam.  Pentru ca suntem cobai! Suntem o turma. Suportam linistiti experimentele ce ni se propun, induram discret experimentele ce ni se impun. Ne imunizam, ne adaptam si acceptam. Dar nu evoluam… N avem coloana vertebrala, viermuim in patru labute dar avem pretentia ca suntem buricul universului. Suferim de mandrie, de maretie si de prostie! Ne mandrim cu tara noastra dar asistam anesteziati la distrugerea ei. Ni se spune ca totul este bine si ca va fi si mai si iar noi ne amagim. Ne mintim singuri dar ne taram in coloane interminabile, pe drumuri inguste, prost asfaltate, prost marcate, sau nemarcate, reglementate prin indicatoare decolorate, rupte, ruginite, batute de soare, de vant, de soarta, dirijate prin semafoare chioare, defecte, sparte, acoperite de vegetatie sau amplasate incat sa nu le poti vedea. Ne multumim cu putin si ne strecuram. Supravietuim, vorba vine!

Asa ca… Oamenii sau sistemul ? Oamenii ignora regulile si dau peste cap sistemul sau  sistemul ignora oamenii iar oamenii se adapteaza, ignora regulile si dau peste cap sistemul… Cine pe cine, care pe care ?

 Si mai ales, pana cand?

 

regatul hamsterilor 2         regatul hamsterilor 3

Sensul giratoriu, efect de turma

Ii vad in trafic si ma intreb de unde frate, de unde ? De unde ati aparut, de unde ati invatat sa faceti asta, de unde veniti si unde vreti sa ajungeti? Unde vreti sa ajungem, ca, pana la urma, ne tarati si pe noi dupa voi…

This is spam !

Spam ul este acea informatie de care nu are nevoie nimeni dar care se rostogoleste obsesiv pana cand devine stire de interes public. Spam ul porneste ca barfa, continua ca zvon si sfarseste ca proiect de lege!

Sens unic

Pe anumite sectoare de drum, pentru fluentizarea traficului, administratorul drumului respectiv poate impune ca circulaţia să se desfăşoare într-un singur sens, începutul 

Rampa si Panta

Numim rampă partea de urcare a drumului înclinat şi pantă, partea de coborâre.

Lipsa de vizibilitate impune anumite restricţii pe astfel de drumuri cu declivitate.

Drum ingustat

În anumite situaţii drumul public pote suferi anumite îngustări temporare (lucrări) sau permanente ( poduri, de ex.) . Drumul îngustat nu are definită o anumită lăţime în metri si nu trebuie confundat cu sectoarele de drum de 6 m şi 7 m la care se face referire în interzicerile staţionării  şi depăşirii.

Atentie copii

Atenție copii! Zonă rezidenţială şi pietonală

Înainte de locurile frecventate de copii se instalează indicatorul “ Atenţie copii ”. Acest indicator obligă pe conducătorii de vehicule să reducă viteza, până la maxim 30 km/h, în intervalul orar 07:00 – 22:00.

Mersul inapoi

Mersul înapoi este manevra de deplasare cu spatele a unui vehicul pe contrasens. La mersul înapoi se respectă toate obligaţiile de la pornirea de pe loc, cu asigurarea în mod deosebit din spate.

Recomandari

Detalii Contact

  • SoferBun.Ro este un concept ce a luat nastere din dorinta de a aduce informatii interesante ce tin de siguranta si educatie in trafic.
  • Instructor auto: Marian PERTEA
  • Ploiesti, PRAHOVA
  • (+40) 723 - 296 - 829
  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…