Scaun , centura, oglinzi. Cheie, schimbator, frana de mana.Bagam a ntaia, eliberam usor ambreiajul, acceleram si pornim. Pornim si nu ne mai oprim pana nu luam permisul de conducere... Cam asa vad unii cursanti scoala de soferi si imi pare tare rau, sau nu!, dar trebuie sa ii dezamagesc!
Ca sa ajungi sa sustii examenul auto, trebuie sa faci scoala de soferi. Iar scoala de soferi presupune pregatire teoretica si pregatire practica. Pregatire teoretica insemna nu numai legislatie rutiera ci si notiuni de baza in ceea ce priveste manevrarea masinii iar pregatire practica insemna manevrarea masinii in conditii de siguranta, confort si respectare a regulior de circulatie... Hopa!, daca suntem un pic atenti, scoala de soferi incepe si se termina cu teorie! Pentru aceia care cred ca simpla prezenta la scoala, sau in masina de scoala, este suficienta pentru a-si asigura succesul la examen am o veste proasta: scoala de soferi inseamna munca! Muncim impreuna nu doar ca sa sustii examenul auto si sa iei permisul de conducere, muncim ca sa devii sofer responsabil, civilizat, educat. Educat in trafic, zic... Muncim sa intelegi notiunile de baza , sa te pregatesti temeinic pentru sustinerea examenului teoretic si vreau sa te pregatesti exemplar, fara compromisuri!, pentru proba practica a examenului auto. Vreau sa te stiu in siguranta si dupa ce termini scoala, vreau sa ii stiu in siguranta pe cei dragi tie, dar si pe cei dragi mie. De aceea trebuie sa muncim!
Asadar, inainte de a porni la drum, sa facem prezentarile!
Pentru a ne deplasa in siguranta cu masina trebuie sa intelegem traficul pe trei componente principale :
- Cunoasterea si manevrarea autovehiculului in siguranta;
- Deplasarea si pozitionarea corecta pe drum si in intersectii;
- Intelegerea si aplicarea regulilor de circulatie;
Sa le luam pe rand...
- Prezentarea generala a autovehiculului si manevrarea autovehiculului in siguranta:
– postul de conducere,parbriz,geamuri laterale,luneta,oglinzi; motor; transmisie; echipament de franare; echipament de directie; echipament de rulare; dispozitive de iluminare si avertizare luminoasa; dispozitive de siguranta.
Prezentarea panoului de bord;
Prezentarea comenzilor, a rolului si influentei acestora asupra functionarii autovehiculului:
- volan, pedale, shimbator de viteze,frana de mana, comenzile blocului de lumini, stergatoare de parbriz, claxon;
Instalarea la volan:
– precautii la urcarea in autovehicul ; deschiderea si inchiderea portierelor; reglarea scaunului ; reglarea si fixarea oglinzilor; reglarea si fixarea centurii de siguranta;
Pornirea:
– pornirea motorului; pornirea dispozitivelor de iluminare,climatizare si de imbunatatire a vizibilitatii; asigurarea ca manevra de pornire se poate desfasura in deplina siguranta, inclusiv daca exista spatiu suficient pentru efectuarea manevrei; semnalizarea intentiei de pornire; cuplarea in prima treapta de viteza, slabirea franei de ajutor , pornirea de pe loc, mentinerea autovehiculului in pozitie corecta de mers; schimbarea in trepte superioare de viteza;
Oprirea;
– asigurarea ca manevra de oprire se poate efectua in conditii de maxima siguranta, inclusiv daca exista spatiu suficient pentru efectuarea manevrei; semnalizarea intentiei de oprire; reducerea vitezei de deplasare, prin shimbarea vitezelor in trepte inferioare; actionarea franei de serviciu; actionarea consecutive a franei de serviciu si a ambreiajului, atunci cand autovehiculul se afla in situatia de a fi oprit, la punctual stabilit; decuplarea cutiei de viteze, actionarea franei de ajutor, oprirea dispozitivelor de iluminare,semnalizare, etc; oprirea motorului; asigurarea autovehiculului,precautii la coborare si la parasirea autovehiculului;
Avertizarea participantilor la trafic;
– avertizarea sonora: claxonul; avertizarea luminoasa: faruri, semnalizare, lumini de avarie, lumina rosie de stop; cand si cum se face avertizarea sonora si/sau luminoasa;
Manevrarea autovehiculului;
– privirea si atentia in timpul manevrelor; mentinerea volanului in linie dreapta; manevrarea volanului fara deplasarea mainilor de pe el; rotirea volanului prin deplasarea usoara a mainilor; rotirea volanului prin suprapunerea mainilor; dozarea acceleratiei; corelarea acceleratie-ambreiaj; manevrarea schimbatorului de viteza; schimbarea treptelor de viteza in ordine crescatoare si descrescatoare; selectarea treptei de viteza convenabila; utilizarea franei de motor; dozarea franei; controlul directiei in timpul schimbarii treptelor de viteza si/sau in timpul manevrarii altor comenzi; manevra de mers inapoi : in aliniament si in curba; privirea,atentia si pozitia corpului in timpul manevrei de mers inapoi; manevrarea autovehiculului in rampa, palier si panta; gararea cu fata, gararea cu spatele, parcarea laterala; manevra de intoarcere : una , trei sau mai multe miscari;
Odata prezentata masina , putem trece la urmatorul punct,
- Deplasarea si pozitionarea corecta pe drum si in intersectii
Prima regula cu care facem cunostinta este aceea ca circulatia autovehiculelor se face pe partea dreapta. De aici regula de incarcare a benzilor unui drum : in functie de viteza de deplasare , aglomeratie, intensitate a traficului, autovehiculele folosesc benzile inferioare pentru deplasare si benzile superioare pentru depasire, cu conditia sa revina pe benzile inferioare ori de cate ori acest lucru este posibil.
Continuarea intr-un articol viitor...