Distante definite de legea rutiera

2025 04 05 07.02.44

Din cand in cand, intr-un joc de verificare si fixare a cunostintelor, imi intreb elevii : “ la ce distanta fata de trecerile de pietoni avem voie sa oprim ?…” , sau : “ este permisa manevrarea cu spatele a autovehiculului pe o distanta de maxim … ? ” , sau : “ cu ce fel de legaturi, si de ce lungimi, este permisa remorcarea ? ” , sau : “ avem voie sa oprim/stationam pe trotuar ? ’’.

Raspunsurile sunt invariabil aceleasi, confuziile par trase la indigo. Aceste distante legale sunt un fel de gauri negre: toata lumea stie de ele, nimeni nu stie sa le defineasca!

Cursantii au tendinta de a asocia distante legale mici (4-7 m) cu interzicerile intoarcerii, ignora distantele minime obligatorii de semnalizare iar de schimbarea  corecta  a fazei de drum cu cea de intalnire nici nu poate fi vorba !

Motivele pentru care nu retinem mare lucru din pacatoasele astea de distante legale sunt multe si de cele mai multe ori tin de stilul nostru de a invata “ selectiv “ : “ la ce-mi foloseste sa stiu de lesa, de ham, de manji ? ” si-apoi “ nu opresc pe langa treceri, in intersectii nici-atat ! “. Nu-i mai putin adevarat ca si legea pacatuieste printr-o reglementare ametitoare ( si un pic neglijenta ) a distantelor folosite la interzicerea manevrelor. Folosirea unor distante legale universal-valabile cand vine vorba despre manevrele ce se pot executa pe drumurile publice ar fi fost binevenita !

Pana una-alta, astea sunt distantele definite in legea rutiera si de ele ne lovim la probele sustinute in vederea obtinerii permisului de conducere si ulterior in trafic, ca soferi. Se cere aplicarea lor pentru siguranta conducatorilor de vehicule si a pietonilor, pentru fluenta traficului, pentru a arata respect fata de partenerii de drum.

Cu precizarea ca, de cele mai multe ori,  aceste distante legale se refera la interdictii, va invit sa parcurgeti si sa comparati cifrele care urmeaza .

1 m :     Este interzisa ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar cand aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor trebuie sa fie de cel putin un metru.

Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor pe trotuar, daca nu se asigura spatiu de cel putin 1 m pentru circulatia pietonilor;

1,5 m :    Conducatorul vehiculului cu tractiune animala este obligat sa nu circule cu animale care insotesc vehiculul, daca acestea nu sunt legate de latura din dreapta a vehiculului sau de partea din spate a acestuia, cat mai aproape de partea dreapta. Legatura nu trebuie sa fie mai mare de 1,5 m.

2 m :      Persoanele care conduc animale izolate sau de povara sunt obligate sa conduca animalele numai pe partea din dreapta lor, cu ajutorul unei legaturi care nu poate avea o lungime mai mare de 2 m.

4 m :      Remorcarea unui autovehicul trebuie sa se realizeze prin intermediul unei bare metalice in lungime de cel mult 4 m. Autoturismul al carui mecanism de directie si sistem de franare nu sunt defecte poate fi remorcat cu o legatura flexibila omologata, in lungime de 3 – 5 m. Bara sau legatura flexibila trebuie fixata la elementele de remorcare cu care sunt prevazute autovehiculele.

6 m :     Se interzice stationarea voluntara a vehiculelor pe drumurile publice cu o latime mai mica de 6 m.

7 m :     Se interzice depasirea vehiculelor pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri si in tuneluri. Prin exceptie, pot fi depasite in aceste locuri vehiculele cu tractiune animala, motocicletele fara atas, mopedele si bicicletele, daca vizibilitatea asupra drumului este asigurata pe o distanta mai mare de 20 m, iar latimea drumului este de cel putin 7 m.

 25 m :     Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:

– pe trecerile pentru pietoni ori la mai putin de 25 m inainte si dupa acestea;

– in intersectii, inclusiv cele cu circulatie in sens giratoriu, precum si in zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar in lipsa acestora, la o distanta mai mica de 25 m de coltul intersectiei;

– in statiile mijloacelor de transport public de persoane, precum si la mai putin de 25 m inainte si dupa acestea.

Mijloacele de avertizare sonora trebuie folosite de la o distanta de cel putin 25 m fata de cei carora li se adreseaza, pe o durata de timp care sa asigure perceperea semnalului si fara sa-i determine pe acestia la manevre ce pot pune in pericol siguranta circulatiei.

Semnalele conducatorilor vehiculelor cu doua roti, precum si ai celor cu tractiune animala ori ai celor trase sau impinse cu mana trebuie efectuate cu cel putin 25 m inainte de efectuarea manevrelor.

Un autovehicul poate tracta pe drumul public o singura remorca. Se excepteaza tractorul rutier care poate tracta doua remorci, precum si autovehiculele amenajate pentru formarea unui autotren de transport persoane in localitatile turistice, cu conditia ca acesta sa nu fie mai lung de 25 m si sa nu circule cu viteza mai mare de 25 km/h.

In circulatia pe drumurile publice, autovehiculul sau ansamblul de vehicule care, cu sau fara incarcatura, are latimea intre 3,2 m si 4,5 m inclusiv sau lungimea mai mare de 25 m trebuie sa fie precedat de un autovehicul de insotire.

30 m :     Triunghiurile reflectorizante se instaleaza in fata si in spatele vehiculului, pe aceeasi banda de circulatie, la o distanta de cel putin 30 m de acesta, astfel incat sa poata fi observate din timp de catre participantii la trafic care se apropie. In localitati, atunci cand circulatia este intensa, triunghiurile reflectorizante pot fi asezate la o distanta mai mica sau chiar pe vehicul, astfel incat sa poata fi observate din timp de ceilalti conducatori de vehicule.

In circulatia pe drumurile publice, autovehiculul sau ansamblul de vehicule care, cu sau fara incarcatura, are latimea mai mare de 4,5 m sau lungimea mai mare de 30 m, trebuie sa fie insotit de doua autovehicule care sa circule unul in fata si celalalt in spate.

50 m :     Se interzice orice manevra :

– in apropierea varfurilor de rampa, cand vizibilitatea este redusa sub 50 m;

– in curbe si in orice alte locuri unde vizibilitatea este redusa sub 50 m;

– pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la mai putin de 50 m inainte de acestea;

Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:

– pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la o distanta mai mica de 50 m inainte si dupa acestea;

– pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai putin de 50 m de acestea, daca circulatia vehiculelor pe sine ar putea fi stanjenita sau impiedicata;

Un vehicul poate fi oprit sau stationat pe timp de noapte, cu toate luminile stinse, in locurile in care aceste manevre sunt permise, atunci cand se afla pe un drum iluminat, astfel incat vehiculul sa fie vizibil de la o distanta de cel putin 50 m;

Se interzice imobilizarea vehiculului pe partea carosabila ca urmare a semnalului de oprire efectuat de catre politist in locurile in care vizibilitatea este redusa sub 50 m.

Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h, in localitati, sau 50 km/h in afara localitatilor in curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau in care vizibilitatea este mai mica de 50 m;

Se interzice mersul inapoi cu vehiculul pe o distanta mai mare de 50 m;

Intentia conducatorilor de autovehicule, tramvaie sau mopede de a schimba directia de mers, de a iesi dintr-un rand de vehicule stationate sau de a intra intr-un asemenea rand, de a trece pe o alta banda de circulatie sau de a vira spre dreapta ori spre stanga ori care urmeaza sa efectueze intoarcere, depasire sau oprire se semnalizeaza prin punerea in functiune a luminilor indicatoare de directie cu cel putin 50 m in localitati si 100 m in afara localitatilor, inainte inceperea efectuarii manevrelor.

La intersectiile prevazute cu indicatoare si/sau cu marcaje pentru semnalizarea directiei de mers, conducatorii de vehicule trebuie sa se incadreze pe benzile corespunzatoare directiei de mers voite, cu cel putin 50 m inainte de intersectie si sunt obligati sa respecte semnificatia indicatoarelor si marcajelor.

La intersectiile fara marcaje de delimitarea benzilor, conducatorii vehiculelor ocupa in mers, cu cel putin 50 m inainte de intersectie, urmatoarele pozitii:

– randul de langa bordura sau acostament, cei care vor sa schimbe directia de mers spre dreapta;

– randul de langa axa drumului sau de langa marcajul de separare a sensurilor, cei care vor sa schimbe directia de mers spre stanga.

     Cand circulatia se desfasoara pe drumuri cu sens unic, conducatorii de vehicule care intentioneaza sa vireze la stanga, sunt obligati sa ocupe randul de langa bordura sau acostamentul din partea stanga;

– oricare dintre randuri, cei care vor sa mearga inainte.

Semafoarele care emit semnale luminoase pentru dirijarea circulatiei in intersectii se instaleaza obligatoriu inainte de intersectie, astfel incat sa fie vizibile de la o distanta de cel putin 50 m. Acestea pot fi repetate in mijlocul, deasupra ori de cealalta parte a intersectiei.

Indicatoarele de avertizare se instaleaza inaintea locului periculos, la o distanta de maximum 50 m in localitati, intre 100 m si 250 m in afara localitatilor, respectiv intre 500 m si 1000 m pe autostrazi si drumuri expres. Cand conditiile din teren impun amplasarea la o distanta mai mare, sub indicator se instaleaza un panou aditional „Distanta intre indicator si inceputul locului periculos”.

Statiile mijloacelor de transport public de persoane situate in apropierea intersectiilor, se amenajeaza la cel putin 50 m inainte sau dupa acestea.

Daca in localitati traseele mijloacelor de transport public de persoane traverseaza calea ferata la acelasi nivel, in ambele parti inainte de trecere trebuie sa existe statii de oprire la cel putin 50 m de aceasta.

Se interzice conducatorului de autovehicul care transporta marfuri sau produse periculoase  sa fumeze in timpul mersului ori sa aprinda foc la oprire sau stationare, la o distanta mai mica de 50 m de autovehicul;

100 m:    Pe timpul noptii, la apropierea a doua vehicule care circula din sensuri opuse, conducatorii acestora sunt obligati ca de la o distanta de cel putin 200 m sa foloseasca luminile de intalnire concomitent cu reducerea vitezei. Cand conducatorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circula in fata sa, acesta este obligat sa foloseasca luminile de intalnire de la o distanta de cel putin 100 m.

Scroll to Top